1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
album koncertowy
album studyjny
EP
Jazz-Rock/Fusion
Beatlesi stworzyli jazz-rock.
Beatlemania sprawiła, że muzycy jazzowi zwrócili uwagę na prężnie rozwijające się i podbijające świat co raz to nowe zespoły rockowe. Ta rosnąca popularność rocka mogła wzbudzać jedynie zazdrość mieszaną z pogardą u jazzmanów, bowiem rock połowy lat 60. był zbyt prymitywny by móc nawiązać kontakt z jazzem - by być jego partnerem. Świat jazzu z kolei utknął najpierw w koleinach stylu free, a następnie nie mógł otrząsnąć się po stracie, jaką była śmierć Johna Coltrane'a. Marazm nie trwał długo...
Beatlemania sprawiła, że muzycy jazzowi zwrócili uwagę na prężnie rozwijające się i podbijające świat co raz to nowe zespoły rockowe. Ta rosnąca popularność rocka mogła wzbudzać jedynie zazdrość mieszaną z pogardą u jazzmanów, bowiem rock połowy lat 60. był zbyt prymitywny by móc nawiązać kontakt z jazzem - by być jego partnerem. Świat jazzu z kolei utknął najpierw w koleinach stylu free, a następnie nie mógł otrząsnąć się po stracie, jaką była śmierć Johna Coltrane'a. Marazm nie trwał długo...
W 1970 roku, wraz z albumem Milesa Davisa Bitches Brew, narodził się jazz-rock.
Jaskółki obwieszczające początek nowego stylu pojawiały się już wcześniej. Płyty formacji Blood Sweat & Tears czy Dreams łączyły sekcję instrumentów dętych z rockowymi rytmami; rozszerzali perspektywę muzyki rockowej od swych pierwszych nagrań Frank Zappa oraz zespół Soft Machine; Tony Williams założył Lifetime - zespół, który śmiało można uznać za jazzrockowy, a sam Miles używał w swym zespole elektroniki na wcześniejszych albumach. W poszukiwaniu źródeł nowego nurtu można cofać się do połowy lat 60, jednak to Bitches Brew będzie tu projektem kluczowym. Po pierwsze jest to muzyczna wypowiedź osobistości świata jazzu, uświęcająca integrację jazzu i rocka. Po drugie jest to album, który odniósł natychmiastowy światowy sukces. Po trzecie - wreszcie - spod skrzydeł Davisa wyszli muzycy współtworzący i rozwijający ten nurt, m.in.: B. Cobham, C. Corea, H. Hancock, J. McLaughlin, W. Shorter, J. Zawinul. To oni nagrywali wspaniałe albumy solowe oraz założyli sztandarowe dla jazz-rocka formacje - Mahavishnu Orchestra, Weather Report i Return To Forever.
Jazz przejął od rocka i przetworzył jego podejście do elektroniki, rytmu, a poniekąd także grania partii solowych. Z kolei dokonania jazzu na tym polu przyśpieszyły rozwój, a także wzbogaciły progresywne skrzydło rocka. Jazz-rock, czy szerzej - fusion, jako taki szybko stał się dominującym nurtem muzyki jazzowej lat 70., choć do dziś pojawiają się głosy bagatelizujące jego dokonania i rolę, opierając krytykę na zarzucie komercyjności tego rodzaju muzyki. Główną cechą jazz-rocka wydaje się być gatunkowy eklektyzm - nagrania z tego okresu często w sposób spontaniczny łączą jazz, rock, funk, muzykę latynoską, dalekowschodnią, itp. Stosunkowo rzadko pojawiają się w nich partie wokalne. Dominują instrumenty elektroniczne, lub takie, których dźwięk jest wzmacniany, bądź przetwarzany w sposób elektroniczny. Największą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju keyboardy oraz gitara elektryczna. Na nagraniach jazzrockowych zanika rola solisty; improwizacja staje się domeną całego zespołu. Tworzenie tego rodzaju muzyki było niewątpliwie wyzwaniem, któremu podołać mogli jedynie wybitni i wykształceni twórcy. Często w przypadku muzyków mniej zdolnych czy formacji stricte rockowych popularność form jazzrockowych objawiała się jednie wprowadzaniem do zespołu instrumentów dętych, bądź tworzeniem kompozycji opartych na przewlekłych partiach solowych jednego z członków zespołu (najczęściej gitarzysty). Po okresie bujnego rozwoju i silnie oddziałującej mody w pierwszej połowie lat 70. nurt jazz-rocka osłabł, stając się jednym z niszowych stylów. Duża liczba muzyków jazzowych, która dała się skusić na flirt z rockiem, powróciła do akustycznego grania. Mimo wszystko nurt ten jest cały czas popularny i urzeka młodych wykonawców, którzy podejmują się tworzenia nowych kompozycji w oparciu o jazzrockową stylistykę.
Powszechnie określeń 'fusion', 'jazz-rock' i 'jazz elektryczny' używa się zamiennie. Wypada jednak zauważyć, iż fusion będąc pojęciem najszerszym, odnosi się do połączenia dwu różnych gatunków muzycznych jako takich (a zatem jazz-rock będzie jednym z przykładów fusion), zaś określenie jazz elektryczny mówi nam przede wszystkim o instrumentarium zespołów jazzowych.
W niniejszej kategorii staramy się zebrać różnych wykonawców - uchodzących za klasycznych i tych mniej znanych; tych, których całą twórczość można określić mianem jazz-rocka oraz tych, którzy nagrali tylko jeden album z muzyką fusion. Znajdziecie tu zespoły zdecydowanie bardziej rockowe, wykonawców sięgających po elementy funky, free, czy etno i wreszcie rasowych jazzmanów a nawet big-bandy, które próbowały mierzyć się z estetyką jazz-rocka. Wszystko to ma służyć stworzeniu jak najszerszej panoramy tego stylu, ukazaniu jego bogactwa a także ma być swoistą mapą, katalogiem pomocnym w radosnym odkrywaniu coraz to nowych dźwięków.
Powszechnie określeń 'fusion', 'jazz-rock' i 'jazz elektryczny' używa się zamiennie. Wypada jednak zauważyć, iż fusion będąc pojęciem najszerszym, odnosi się do połączenia dwu różnych gatunków muzycznych jako takich (a zatem jazz-rock będzie jednym z przykładów fusion), zaś określenie jazz elektryczny mówi nam przede wszystkim o instrumentarium zespołów jazzowych.
W niniejszej kategorii staramy się zebrać różnych wykonawców - uchodzących za klasycznych i tych mniej znanych; tych, których całą twórczość można określić mianem jazz-rocka oraz tych, którzy nagrali tylko jeden album z muzyką fusion. Znajdziecie tu zespoły zdecydowanie bardziej rockowe, wykonawców sięgających po elementy funky, free, czy etno i wreszcie rasowych jazzmanów a nawet big-bandy, które próbowały mierzyć się z estetyką jazz-rocka. Wszystko to ma służyć stworzeniu jak najszerszej panoramy tego stylu, ukazaniu jego bogactwa a także ma być swoistą mapą, katalogiem pomocnym w radosnym odkrywaniu coraz to nowych dźwięków.
Jacek Chudzik
Przegląd płyt z kręgu włoskiego jazz-rocka znajdziecie w Biuletynie podProgowym, numer: maj/2011.
W tym dziale:
Albumy wg lat
Recenzje Jazz-Rock / Fusion
- Musieliśmy czekać 3 długie lata na następną niesamowitą płytę, za którą odpowiada duet znakomitych instrumentalistów… Skomentowane przez Konrad Niemiec The Sound of the Earth (Reija, Xavi)
- Jest piątek, godzina 22:15. Zamiast bawić się, pić napoje alkoholowe (jak wiadomo, piwo to nie… Skomentowane przez Gabriel Koleński Drugie wołanie (Jerzy Górka Artkiestra)
- Ja nie musze chyba nikomu mówić jak bardzo czekałem na tę płytę. Mam zaszczyt recenzować… Skomentowane przez Konrad Niemiec Mahandini (Dewa Budjana)
- Kiedy przeczytałem w zapowiedziach, że MoonJune szykuje kolejny projekt wiedziałem, że mam na co czekać.… Skomentowane przez Konrad Niemiec Vegir (Vantomme)
- Przypadek rządzi światem - mówią niektórzy. Czy aby na pewno? Nijaki Matthew Stover w książce… Skomentowane przez Bartek Musielak Invocation (Mako Sica)
- To już druga płyta artysty, która ukazała się nakładem MoonJune Records i druga którą mam… Skomentowane przez Konrad Niemiec Pasar Klewer (Dwiki Dharmawan)
- Od jakiegoś czasu można zaobserwować modę na nagrywanie albumów klasycznych przez muzyków rockowych. Na przełomie… Skomentowane przez Łukasz 'Geralt' Jakubiak The Dawn of Time (Donati, Virgil)
- Był sobie człowiek urodzony w Urugwaju, skąd przeniósł się do Nowego Jorku. Znakomita droga dla… Skomentowane przez Konrad Niemiec Dreamland Mechanism (Beledo)
- Jeśli myślicie, że o muzyce napisanej przez Pink Floyd wiecie już wszystko, to się bardzo… Skomentowane przez Konrad Niemiec Savoldelli Casarano Bardoscia - The Great Jazz Gig In The Sky (Savoldelli, Boris)
- Kiedy dostałem tę płytę do recenzji, byłem zdumiony. Taka muzyka w XXI wieku?? Ale tak,… Skomentowane przez Konrad Niemiec La Ligne Perdue (Outre Mesure)
- To jest bardzo wyjątkowa płyta, bo i muzycy i pomysł jest wyjątkowy. W jaki sposób… Skomentowane przez Konrad Niemiec Zhongyu (Zhongyu)
- To kolejna płyta ze znakomitej wylęgarni talentów MoonJune Records. Akurat w przypadku tego wydawnictwa w… Skomentowane przez Konrad Niemiec So Far So Close (Dwiki Dharmawan)
- Wytwórnia MoonJune Records ma nosa do wyszukiwania nieznanych szerokiemu światu talentów i prezentowania ich na… Skomentowane przez Konrad Niemiec Alive (Vasil Hadzimanov Band featuring David Binney)
- Nowy album grupy Slivovitz dostajemy do ręki po długiej, bo aż czteroletniej przerwie. Slivovitz to… Skomentowane przez Krzysztof Pabis All You Can Eat (Slivovitz)
- Z całej czwórki najwybitniejszych pianistów współczesnego jazzu Herbie Hancock zdecydowanie jest najbardziej przebojowy. Dawał temu… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Head Hunters (Hancock, Herbie)
- Miroslava Vitousa w niektórych kręgach nie trzeba przedstawiać. Jest jednym z najwybitniejszych współczesnych jazzowych basistów.… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Infinite Search (Vitous, Miroslav)
- Organowy jazz najczęściej jest piosenkowy. Wystarczy tutaj spojrzeć na albumy Jimmy'ego Smitha, Jackiego Davisa, Milta… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Na kosmodromie (Grupa Organowa Krzysztofa Sadowskiego) (Sadowski, Krzysztof)
- Będąc początkującym słuchaczem jazzu, skojarzyłem - nie wiedząc czemu - Wayne'a Shortera z Joe Hendersonem.… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Odyssey Of Iska (Shorter, Wayne)
- Długo zastanawiałem się, w jaki sposób rozpocząć tę recenzję. Ostatecznie postanowiłem, że w tym wypadku… Skomentowane przez Paweł Caniboł Warm Trio (Warm Trio)
- Juz po raz trzeci mam zaszczyt recenzować kolejne wydawnictwo grupy Simka Dialog. Nie będę się… Skomentowane przez Konrad Niemiec Live at Orion (simakDialog)
- Kiedy się słucha albumów Rypdala, można zauważyć kilka elementów dla nich wspólnych. Po pierwsze jest… Skomentowane przez Edwin Sieredziński To Be Continued (Terje Rypdal / Miroslav Vitous / Jack DeJohnette)
- Słuchając płyt Terje Rypdala, dziwi mnie jedno. Dlaczego on jest twórcą tak mało znanym. Co… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Rypdal / Vitous / DeJohnette (Terje Rypdal / Miroslav Vitous / Jack DeJohnette)
- Czy istnieją albumy, jakie można by z powodzeniem włączyć zarówno do panteonu muzyki rockowej jak… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Agharta (Davis, Miles)
- Z czym się pod względem muzycznym kojarzy Norwegia? Pierwszym skojarzeniem jest black metal, palenie kościołów,… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Bleak House (Rypdal, Terje)
- Początki elektrycznego Davisa były mocno zachowawcze. Miles in the Sky był płytą w sumie mocno… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Filles De Kilimanjaro (Davis, Miles)
- Nefertiti był ostatnim stricte akustycznym albumem Davisa. Później rozpoczęła się jego przygoda - a przy… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Miles in the Sky (Davis, Miles)
- Miles Davis wykazywał niejednokrotnie nieprawdopodobną butę. O Ericu Dolphy'm zwykł mawiać, że ten gra, jakby… Skomentowane przez Edwin Sieredziński A Tribute To Jack Johnson (Davis, Miles)
- Na Davisa można wybrzydzać. Można uważać, że bardziej utalentowany jest Chick Corea. Trębaczy lepszych też… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Pangea (Davis, Miles)
- Wayne Shorter znany jest dobrze wszystkim miłośnikom jazzu. Jeden ze współpracowników Milesa Davisa, współtwórca Weather… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Super Nova (Shorter, Wayne)
- Po sukcesie zeszłorocznej płyty Surya Namaskar bardzo ostrzyłem sobie zęby na nowe wydawnictwo Dewa Budjana.… Skomentowane przez Konrad Niemiec Hasta Karma (Dewa Budjana)
- Jestem fanem Tool, a jak wiadomo formacja ta nie rozpieszcza swoich fanów kolejnymi wydawnictwami. Dlatego… Skomentowane przez Bartek Musielak Incitare (Volto!)
- Muzyką Sun Ra zainteresowałem się po przesłuchaniu nagrań brytyjskiej grupy Guapo. Wcześniej jakoś nie zwracał… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Lanquidity (Sun Ra)
- Jean-Luc Ponty to jeden z mistrzów skrzypiec. Porównywany bywa do Stephane'a Grapelliego, jednakże obydwaj panowie… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Aurora (Ponty, Jean-Luc)
- O Weather Report słyszałem dużo ciepłych słów, zanim zacząłem systematycznie zapoznawać się z twórczością tej… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Heavy Weather (Weather Report)
- Krautrock jest jednym ze zjawisk, jakie wywarły olbrzymi wpływ na moje postrzeganie muzyki. Stanowił wyraz… Skomentowane przez Edwin Sieredziński On The Corner (Davis, Miles)
- Kolejny album Davisa, z którym wiąże się pewna historia. Włączyłem sobie swego czasu In A… Skomentowane przez Edwin Sieredziński In A Silent Way (Davis, Miles)
- Następna odsłona podróży sentymentalnej... choć będzie nieco nietypowa. Był to rok 2009. W tamtym okresie… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Bitches Brew (Davis, Miles)
- Stary już jestem więc mało co może mnie zaskoczyć. A tu koniec roku i kilka… Skomentowane przez Konrad Niemiec City Of The Sun (Seven Impale)
- Chwila, sprawdzę czy nic nie zaburza moich czynności poznawczych. Jestem trzeźwy. Dragów nie używam. Pierwszy… Skomentowane przez Paweł Tryba Intro (Pilichowski, Wojtek)
- Ciężkim zadaniem jest zabierać się za płyty zespołów uważanych za klasyczne. Weather Report niewątpliwie doń… Skomentowane przez Edwin Sieredziński Weather Report (Weather Report)